Wat is dry needling?

Dry needling is komen overwaaien uit Canada en is inmiddels niet meer weg te denken als behandelmethode van de fysiotherapeut. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen. Bij dry needling wordt gebruik gemaakt van een 'droge' acupunctuur naald, er wordt dus geen vloeistof in de spier gespoten.

Niet hetzelfde als acupunctuur

Bij klassieke acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden gedurende langere tijd in het lichaam gezet. Dry needling gebruikt eenzelfde soort naald, maar is specifiek gericht op zogenaamde 'triggerpoints' die kort gestimuleerd worden. Wat is een triggerpoint?
Een triggerpoint is een verkrampt plekje in een spier (ook wel een ‘knoop’ genoemd) dat naast lokale drukpijn ook vaak pijn op afstand veroorzaakt.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• Pijn en stijfheid, lokaal in de spier en ook pijn 'op afstand'.
  • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • Verminderde kracht in de betrokken spieren
  • Pijn-ontwijkend gedrag: u gaat anders bewegen.
  • Hoofdpijn, aangezichtspijn of kramp

Wat doet de fysiotherapeut?

De fysiotherapeut zal eerst door een gespreken een gericht onderzoek uw klachten nader analyseren. Daarna worden de spieren die mogelijk uw pijn veroorzaken verder onderzocht. Specifiek wordt in de spieren gezocht naar genoemde triggerpoints.

Waar richt de behandeling zich op?

Het uitschakelen van de genoemde triggerpoints. Deze punten in de spier(en) worden gericht aangeprikt met het naaldje waardoor zij worden gedeactiveerd. Hierdoor raken de spieren snel en langdurig ontspannen.

Hoe voelt dry needling voor u?

In principe voelt u het inbrengen van het naaldje niet. Als de triggerpoint wordt geraakt zult u de spier kort voelen aanspannen (een licht kramp gevoel). Vaak voelen behandelde spieren nadertijd wat zwaar en vermoeid aan, dit trekt echter snel weg. U zult merken dat de spier zich ontspant en u zich beter kunt bewegen.

Vergoeding

Dry needling valt binnen een reguliere fysiotherapie behandeling, en wordt dus vergoed vanuit het aanvullende pakket van uw zorgverzekeraar. Indien u niet aanvullend verzekerd bent gelden de particuliere tarieven.

Klik hier voor meer informatie over Dry Needling

Vragen over deze behandeling?