Hoofdpijn

Heeft u last van..

• Bonzende pijn?
  • Het gevoel van een strakke band om uw hoofd?
  • Braken?
  • Overgevoeligheid voor licht?
  • Overgevoeligheid voor harde geluiden?

Bij de factoren die hoofdpijn kunnen uitlokken is duidelijk dat spanningen of stress vaak een rol spelen. Hierbij zijn de dagelijkse matige stressfactoren vaak bij spanningshoofdpijn meer verantwoordelijk dan de grote, stressvolle gebeurtenissen. Migraine treedt meer op wanneer de stress over haar hoogtepunt heen is.
Andere factoren (triggers) die de hoofdpijn kunnen uitlokken zijn: Slecht (of onregelmatig) slapen, moeheid of ergens tegen opzien, cafeïne onttrekking, sommige medicijnen, sommige voedingsmiddelen, maaltijden overslaan, hormoonwisselingen (rondom menstruatie cyclus), soms wordt het niet uiten van negatieve emoties ook beschreven. In sommige gevallen is er echter geen duidelijke reden aan te wijzen.

• Massage/Triggerpoint massage/bindweefselmassage;
  • Bewegingsbeperkingen verminderen (mobiliseringtechnieken en oefeningen);
  • Er kan gezocht worden naar een lichaamshouding (en werkplek instelling) waarbij de nekspieren minder belast worden;
  • Ontspanningstherapie is effectief bij spanningshoofdpijn. Dit is ongeveer gelijk aan de effecten van medicatie en de effecten zijn duurzaam. Bij migraine kan ontspanningstherapie helpen het aantal aanvallen te verminderen;
  • Oefentherapie;
  • Waar spierspanning onbewust een rol speelt kan men bewust gemaakt worden van spanning, dit is een onderdeel van lichaamsbewustwording. Een belangrijk onderdeel van de behandeling bij migraine is het achterhalen en vermijden van triggerfactoren.

Afhankelijk van de klachten wordt beoordeeld welke therapievorm het beste past bij u. U kunt denken aan psychosomatische fysiotherapie, manuele therapie, haptonomie, arbeidsfysiotherapie of algemene fysiotherapie.

Vragen over deze behandeling?